Υποψήφιοι Δημοτικοί Σύμβουλοι

Κατάμεστη η αίθουσα της Λέσχης Κομοτηναίων στην εκδήλωση-συζήτηση της παράταξης ΠΟΛΗ-τική ΑΝΑΤΡΟΠΗ για τον ποδηλατόδρομο

Με ιδιαίτερη επιτυχία διεξήχθη η εκδήλωση της δημοτικής παράταξης ΠΟΛΗ-τική ανατροπή με θέμα προβλήματα και βελτιώσεις του ποδηλατοδρόμου με κεντρικό ομιλητή τον καθηγητή πολεοδομίας Γιώργο Πατρίκιο καλεσμένο της υπ. Δημάρχου Κομοτηναίων Ελένης Λαφτσή.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε την εισηγητική τοποθέτηση της επικεφαλής της παράταξης Ε. Λαφτσή και το αντίστοιχο βίντεο .


 https://www.youtube.com/watch?v=gNqqWvETTbM



      ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΛΑΦΤΣΗ,ΥΠΟΨΗΦΙΑΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ Της 02-04-2014.
                    ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΣ
    Κατ΄αρχάς να καλωσορίσω όλους εσάς και να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μας και πλαισιώσατε αυτή την εκδήλωση.
Να ευχαριστήσω όμως ιδιαίτερα τον Γιώργο Πατρίκιο, καθηγητή της Πολυτεχνικής Σχολής του Δ.Π.Θ., έναν επιστήμονα αναγνωρισμένου κύρους με εξαιρετικά διεισδυτική ματιά στα πράγματα, που η παρουσία του σήμερα εδώ μας τιμά ιδιαίτερα.
    Ποιος είναι ο στόχος αυτής της εκδήλωσης;
Οπωσδήποτε όχι να δώσουμε εύκολες και άμεσες λύσης στο πρόβλημα. Αλλωστε αυτό απαιτεί μια διαβούλευση με την κοινωνία και μάλιστα με εξειδικευμένους επιστήμονες, πράγμα που δεν έκανε ο κύριος Πετρίδης, αλλά προχώρησε σε μια τυπική διαβούλευση με σκοπό να επικυρώσει απλώς ήδη προειλημμένες αποφάσεις.
    Στόχος μας είναι λοιπόν, με αφορμή τον ποδηλατόδρομο, ν΄ανοίξουμε μια συζήτηση που δεν έγινε ποτέ μέχρι σήμερα, μπροστά στην κοινωνία, στους πολίτες για το πώς τελικά θα σχεδιάσουμε  ή πώς τελικά θα τον  βελτιώσουμε με τις παρεμβάσεις που θα κάνουμε.
Α. Τι μας ενδιαφέρει;
1.-Ν΄αναδείξουμε τη φυσιογνωμία της πόλης;
2.-Να την κάνουμε πιο λειτουργική και φιλική στους πολίτες της;
3.-Ν΄απομειώσουμε την επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος;
4.-Να δώσουμε ώθηση στην εμπορική κίνηση ή τουλάχιστον να μην επιβαρύνουμε περαιτέρω των προβλημάτων που η ίδια η κρίση δημιουργεί τους επαγγελματίες;
5.-Να κάνουμε πιο ασφαλή και λειτουργική την κυκλοφορία;
Σκοπός λοιπόν όλα αυτά και πολλά περισσότερα από αυτά. Ν΄ανοίξουμε τη συζήτηση για το πώς σχεδιάζουμε.
    Ο τρόπος που προσεγγίζουμε το αύριο αυτής της πόλης και η οποιαδήποτε παρέμβαση όπως ο ποδηλατόδρομος ,δεν μπορεί να είναι αποσπασματική, αλλά να εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό για την πόλη, το γενικό πολεοδομικό σχέδιο,τον αστικό σχεδιασμό, πάντα σε συνδυασμό με τις άλλες υποδομές. δηλ. την ύπαρξη χώρων στάθμευσης, επέκταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, την αναγκαιότητα περιφερειακού οδικού δικτύου κ.α.
Δεύτερον να έχει προκύψει μέσα από μια ουσιαστική και σε βάθος διαβούλευση με τους πολίτες, τους παραγωγικούς φορείς και όλους τους ενδιαφερόμενους.
Και τρίτον η πόλη αυτή ζει στον αστερισμό των αποσπασματικών παρεμβάσεων, εγκλωβισμένη στη λογική της πάση θυσία απορρόφησης κονδυλίων, ανεξάρτητα αν υπάρχει συνολικότερη αναγκαιότητα για τα έργα.
Αν γυρίσει το βλέμμα του κανείς ή ρίξει την περπατησιά του στις υποβαθμισμένες συνοικίες της πόλης, που είναι η άλλη Κομοτηνή, στους εγκαταλελειμμένους οικισμούς που ενώθηκαν με την πόλη, τότε θα καταλάβει αν τελικά οι αποσπασματικές παρεμβάσεις όπως ο ποδηλατόδρομος,το πάρκο ακόμη και η πλατεία, ανταποκρίνονταν σε μια κοινωνική αναγκαιότητα.
Το καίριο ερώτημα είναι, στην περίπτωση του ποδηλατόδρομου, πόσο η δημοτική αρχή έλαβε υπόψη της όλα αυτά;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά ΟΧΙ.
Πιστεύουμε ότι σε μια τέτοια επίπεδη πόλη, όπως η Κομοτηνή, θα μπορούσε να κατασκευαστεί  ποδηλατόδρομος με θετικές επιπτώσεις στην πόλη, όπως την  αποφόρτιση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, τη διευκόλυνση της πρόσβασης τόσο των πεζών, αλλά και των ποδηλάτων και των Α.Μ.Ε.Α., αναβαθμίζοντας ουσιαστικά το αστικό περιβάλλον της πόλης, μειώνοντας κατά το δυνατό τη μόλυνση και αυξάνοντας τους ελεύθερους χώρους και το πράσινο στη ζώνη του ποδηλατόδρομου.

Η επιλογή να ξεκινήσει το έργο από το κέντρο και όχι από την περιφέρεια της πόλης (με τους αξονικούς ποδηλατόδρομους) διευκόλυνε τους παραπάνω στόχους;
1ον Πως μπορούν να φτάσουν οι πολίτες στο κέντρο; Δεν εξασφαλίζεται η ασφαλής μετακίνηση από την περιφέρεια προς το κέντρο με αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι πολίτες να χρησιμοποιούν  το αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους. Κατά συνέπεια όσοι θα ήθελαν ή θα παρακινούνταν να χρησιμοποιούσαν το ποδήλατο, πως θα φτάσουν στο κέντρο για να χρησιμοποιήσουν τον νέο ποδηλατόδρομο;
2ον Συνέπεια του ανωτέρω είναι να παραμείνει σταθερή η χρήση του αυτοκινήτου και η κυκλοφορία στο κέντρο να έχει επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο. Εμφανίστηκαν ακόμη πιο συχνά μποτιλιαρίσματα που φυσικά αυξάνουν τους ρύπους που εκπέμπονται από τα αυτοκίνητα.
Και η σημερινή Δημοτική Αρχή, κάτω από την οργή των πολιτών, το ομολόγησε. Αλλά δυστυχώς είναι αργά.
3ον Ελλείψει εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης από την περιφέρεια προς το κέντρο (αξονικοί ποδηλατόδρομοι, μέσα μαζικής μεταφοράς), ο μόνος κύριος τρόπος έχει παραμείνει το αυτοκίνητο, για το οποίο έχει χειροτερέψει η κυκλοφορία του, σε συνδυασμό με έλλειψη υποδομών στάθμευσης πέριξ του κέντρου. Συνεπώς ενώ βελτιώθηκαν οι υποδομές για την προσβασιμότητα στο κέντρο της πόλης, αποτρέπονται οι πολίτες να κατεβαίνουν στο κέντρο!
Εβγαλαν το πάρκιγκ στη δημοπρασία. Γιατί τέτοια βιασύνη να δοθεί σε ιδιωτικά συμφέροντα; Εχουν υπογράψει αλήθεια σύμβαση ή όχι και γιατί;

Για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη και του αστικού τοπίου γενικότερα, προάγουμε τη χρήση ΜΜΜ καθώς και τους πεζούς. Το μέγεθος της πόλης μας και ιδίως για τη χρήση του κέντρου, επιβάλει μια πόλη «να την περπατάς» - αλλά ξαφνικά, χωρίς προηγούμενο, τιμωρούμε τους οδηγούς αυτοκινήτων, καταργώντας την παλιά συλλεκτήρια αρτηρία της πόλης και τις θέσεις στάθμευσης (κυρίως για τους μόνιμους κατοίκους) και διαθέτουμε έναν σούπερ-ποδηλατόδρομο, ξεχνώντας τελικά και πάλι τον πεζό, για τον οποίο απομένουν 1-1,5 πλακάκι όδευσης, ξεχνώντας κατηγορίες ατόμων όπως τα μικρά παιδιά που πρέπει να περπατάνε δίπλα στον αρτιμελή ενήλικα ή τα καρότσια ή τα άτομα τρίτης ηλικίας, οι οποίοι όλοι σκοντάφτουν στα πλακίδια όδευσης των τυφλών, που κατά τη γνώμη μου είναι λάθος επιλογή. Γενικά δεν αποτρέπονται οι πολιτες να κατέβουν στο κέντρο, απλά γίνεται δύσκολοτερο γι'αυτούς...!!!
4ον Ελλείψει ουσιαστικής διαβούλευσης με τους φορείς, δεν προβλέφθηκαν οι συνέπειες του έργου στους μικροεπιχειρηματίες του κέντρου, με αποτέλεσμα να έχουν οξυνθεί οι ήδη άσχημες συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος προηγείται φυσικά όλων, αλλά δεν μπορούμε να εξαφανίσουμε μονομιάς τους μικροεπιχειρηματίες της πόλης, επειδή ο απώτερος στόχος ήταν μια επιφανειακή λύση βιτρίνας για την αποκόμιση εκλογικών οφελών! Όμως το έργο βιτρίνας τους γύρισε μπούμερανγκ και αντί να αποκομίσουν οφέλη, θερίζουν θύελες!
    Πολλά από αυτά θα είχαν αποφευχθεί αν υπήρχε μια δημοτική αρχή που θα είχε ανοιχτά τα αυτιά της στην κοινωνία,όχι για να υποκλίνεται με ευκολία στις απαιτήσεις της,αλλά για να συνδιαμορφώνει,να εκπαιδεύει και να διαμορφώνει συνείδηση συνύπαρξης και λειτουργίας σ΄αυτή την πόλη.Εφερε τελικά το αντίθετο αποτέλεσμα στην κοινωνία γιατί την αγνόησε.Προχώρησε σε μια διαβούλευση χωρίς ουσία για να επικυρώσει ουσιαστικά προειλημμένες αποφάσεις.
    Ασφαλώς έχοντας  το βλέμμα στραμμένο σε όλα αυτά τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν,θα αναλάβουμε την ευθύνη  ώστε στον ποδηλατόδρομο που ολοκληρώνεται,να απαλύνουμε τελικά τις συνέπειες στην κοινωνία και τις επιπτώσεις στην οικονομία.
    Θεωρούμε ότι είναι υπαρκτή η αναγκαιότητα ενός νέου σχεδιασμού για την πόλη.Πιστεύω βαθειά ότι τα Παν/μια ήταν πάντα αρωγοί σε τέτοιου είδους προσπάθειες.Και είναι καιρός να γίνει και στην πράξη αυτό που εδώ και καιρό λέμε και μένει στα λόγια η διασύνδεση του Παν/μίου με την τοπική κοινωνία.
Εμείς θα σας το ζητήσουμε και σήμερα αλλά και αύριο.Φτάνει πια οι ακριβοπληρωμένες μελέτες που είδαμε τελικά πόσο συμβατές ήταν με την πραγματικότητα και την κοινωνική αναγκαιότητα.
Θα θέλαμε και τις προτάσεις σας για το πώς θα μπορούσαν να υπάρξουν βελτιώσεις,αποφόρτιση στο συγκεκριμένο ποδηλατόδρομο.Γιατί ασφαλώς δεν μπορούμε να μιλάμε για την ανακατασκευή του.Οχι μόνο λόγω κόστους,αλλά και γιατί η προτέρα κατάσταση δεν ήταν καλή.
Ωριμάζει η ιδέα για την ολοκλήρωση των αξονικών ποδηλατόδρομων το ταχύτερο δυνατό,αφού βέβαια γίνει ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός παρεμβάσεων.
Οι επαγγελματίες έχουν θιγεί από τον ποδηλατόδρομο.Στις επαφές μας μαζί τους μας είπαν ότι ο τζίρος έχει πέσει κατά 50% και ένα μεγάλο μέρος οφείλεται στον ποδηλατόδρομο.
Είναι επείγουσα ανάγκη να υπάρξουν μέτρα υποστήριξης των θιγόμενων επιχειρηματιών,όπως:
1.-χρησιμοποίηση των χώρων στάθμευσης που έχουν μείνει επί των οδών μόνο για ολιγόλεπτη στάση και όχι για πολύωρη στάθμευση.
2.-Πύκνωση των δρομολογίων των mini bus για την εύκολη μετακίνηση των πολιτών.
3.-Οργανωμένες και συντονισμένες  μεταφορές ανεφοδιασμού των επιχειρήσεων.
Θα μπορούσαμε επίσης να εκπαιδεύσουμε  τους πολίτες στη χρήση του ποδηλατόδρομου και του ποδηλάτου με:
1-.Με τα προγράμματα αθλητισμού και το ενδιαφέρον της Δημοτικής αρχής για ανηλίκους και ενηλίκους.
Μπορούμε να προτείνουμε προγράμματα που θα εκτελούνται με την συνεργασία των ΤΕΦΑΑ και τους συλλόγους ποδηλατών, με αποδέκτες τα παιδιά, (Παιδιά και ποδήλατο), και τους ενηλίκους, (Ενήλικες  
και ποδήλατο). Και στις δύο κατηγορίες μπορούν να συμπεριλαμβάνονται παιχνίδια και δράσεις με στόχο την εξοικείωση με την χρήση του ποδηλάτου και την λειτουργικότητα που μπορεί να προσφέρει.

2.Μπορούμε να προτείνουμε την ελεύθερη μεταφορά των ποδηλάτων με τα λεωφορεία της αστικής συγκοινωνίας ώστε να γίνει εφικτή η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης από τις περιφερειακές γειτονιές και τους οικισμούς που εξυπηρετούνται από αυτήν. Με τον τρόπο αυτό θα υποκαταστήσουμε τους αξονικούς ποδηλατοδρόμους μέχρις ότου κατασκευαστούν.

    Η έλλειψη της Δημοτικής αστυνομίας μετά την κατάργησή της, δεν επιτρέπει την αστυνόμευση όχι μόνο της σωστής χρήσης των ποδηλατοδρόμων που έχουν κατασκευαστεί με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν μηχανάκια και να παρκάρουν αυτοκίνητα, αλλά και την στάθμευση στο κέντρο της πόλης όπου η κυκλοφορία έχει γίνει πλέον χαώδης.
  
    Μετά απ΄όλα αυτά μπορούμε να πούμε ότι ο ποδηλατόδρομος,έτσι όπως κατασκευάστηκε ,απέτυχε.Το ομολόγησε και ο ίδιος ο Δήμαρχος στην επικοινωνιακού  τύπου φιέστα που διοργάνωσε προ ημερών.Αλλά είναι αργά.
Επιδέχεται βελτιώσεις;Δεδομένου ότι πρόκειται για έργο του οποίου τις συνέπειες θα τις υποστούμε για δεκαετίες,νομίζω ότι οι παρεμβάσεις είναι μονόδρομος!
    Αυτά κυρίως ως έναυσμα, ως τσίγκλισμα για ν΄ανοίξει η συζήτηση.Νομίζω όμως ότι τα πιο ενδιαφέροντα έπονται καθώς δίνω αμέσως το λόγο στον κ.Πατρίκιο για ν΄αναλύσει τις πολύ ενδιαφέρουσες απόψεις του.
Η συζήτηση τώρα αρχίζει!